Spierspanningshoofdpijn

Spierspanningshoofdpijn, of kort gezegd spanningshoofdpijn, is een verzamelnaam voor allerlei uitingen van hoofdpijn. Maar de naam is verwarrend. Je zou denken dat (spier)spanningshoofdpijn ontstaat door spierspanning of door stress. Maar dat hoeft niet het geval te zijn. FysioVogelzang kan je helpen bij fysiotherapie voor hoofdpijn.

hoofdpijn fysiotherapie groningen
fysiotherapie groningen fysiotherapeut groningen

Spanningshoofdpijn kenmerkt zich door een drukkende en/of knellende pijn aan beide kanten van het hoofd als een strakke band om het hoofd.

fysiotherapie groningen fysiotherapeut groningen

Stress is meestal niet de oorzaak van de spanningshoofdpijn. Wel kan spanning ervoor zorgen dat de hoofdpijn aanwezig blijft. Bespreek dit gerust met jouw fysio.

fysiotherapie groningen fysiotherapeut groningen

In de meeste gevallen zorgt inspanning niet voor een toename van de hoofdpijn. De fysiotherapeut zal je inspanningen met je kunnen doornemen.

fysiotherapie groningen fysiotherapeut groningen

Spanningshoofdpijn kan ontzettend vervelend zijn. In de meeste gevallen zijn de klachten niet ernstig voor de gezondheid. Laat je goed adviseren.

Spierspanningshoofdpijn is bepalend voor je humeur.

Meestal zijn deze klachten niet ernstig. Laat je goed voorlichten door een van onze fysiotherapeuten. De fysiotherapeut kan je helpen door advies en behandeling te geven. We overleggen zo nodig met je huisarts om je klacht zo goed mogelijk te verhelpen.

Fysiotherapie bij hoofdpijn

Wat is de oorzaak van mijn hoofdpijn?

De oorzaak van spierspanning is lang niet altijd bekend. Wel weten dat er vaak meerdere factoren meespelen. Spanningshoofdpijn komt vaker voor bij vrouwen dan mannen. Er wordt gedacht dat bepaalde hormonen een rol spelen in het ontwikkelen van hoofdpijn. FysioVogelzang Groningen kan je helpen om te achterhalen wat de oorzaak is van jouw klachten en geeft met gerichte fysiotherapie behandeling aan wat je zelf kan doen. De fysiotherapeut zal je vragen stellen om een duidelijk beeld te krijgen van je klacht. Mogelijk slaap je niet altijd even goed, heb je een hoge, snelle ademhaling waardoor je minder energie hebt. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt en regelmatig wisselt van (werk)houding.

Komt het door stress?

Stress en hoofdpijn gaan vaak met elkaar samen. Stress kan ervoor zorgen dat de hoofdpijnklachten in stand blijven. Maar dit kan ook andersom werken. Mogelijk kan je door je hoofdpijnklachten niet alles doen wat je graag wilt doen. Dit kan stress veroorzaken. Toch is de link tussen stress en hoofdpijn niet altijd direct te leggen.

Het kan voorkomen dat je hoofdpijn krijgt tijdens of na het sporten, of andere lichamelijke inspanningen. Te lang geconcentreerd werken kan uiteindelijk ook zorgen voor klachten aan het hoofd. Onze fysiotherapeuten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom de kennis van hoofdpijn.

Hoe wij je helpen

• We willen precies weten wat er speelt
  • We onderzoeken de spieren en gewrichten
  • We geven je een passend advies
  • Tijdens en na het behandeltraject blijven we bereikbaar voor eventuele vragen en adviezen.

Neem contact met ons op voor fysiotherapie. Je kunt je afspraak zelf in onze agenda plannen. Wel zo makkelijk.