Pijn aan de voorkant van de knie

pijn aan de voorkant van de knie

Knieschijf, kniepees, spieren : Boosdoeners voor pijn aan de voorkant van de knie.

Drie structuren aan de voorkant van de knie die een belangrijke rol hebben in het buigen en met name het strekken van de knie. Zonder knieschijf lukt het niet om je knie te strekken. De knieschijf is het grootste sesam-botje van het menselijk lichaam, en functioneert als hefboom voor het boven- en onderbeen. De quadriceps spieren, die vlak boven het kniegewricht samenkomen als quadriceps-pees zorgen voor de strekking van de knie. Diezelfde pees loopt óver de knieschijf die we patella noemen en hecht uiteindelijk aan op het scheenbeen. Nadat de pees over de patella is gelopen noemen we die pees de patellapees. Als de knieschijf niet goed op en neer kan ‘glijden’ kan dat voor klachten zorgen bij bijvoorbeeld traplopen. Met name trap aflopen is een bekende. De knie met het lichaam opvangen om niet met je hoofd als eerste beneden te zijn. De krachten die op en knie komen zijn groot. Wel 3 keer je lichaamsgewicht.

Theaterknie

Tijdens de corona-crisis kunnen we niet naar het theater. Dus zullen we ook geen theaterknie tegenkomen? Nou, de theaterknie is een term die bedacht is door mensen die knieklachten krijgen tijdens of na een langere periode zitten. Die pijn zit dan veelal onder de knieschijf. Op de patellapees. Alleen al drukken met je vinger op de pees (het zachte gedeelte onder je knieschijf) kan dan al erg pijnlijk zijn. We zijn er in onze praktijk in gespecialiseerd dit soort klachten goed op te sporen en te verhelpen. We doen dat middels echografie en lichamelijke onderzoek.

Wist je dat er ontzettend veel benamingen zijn voor klachten? Het komt zelfs voor dat de fysiotherapeut nog nooit van die benaming heeft gehoord.

Pijn tijdens het fietsen

Bij het rondtrappen van onze pedalen moet de knie flink aan de bak. De spieren en pezen zorgen voor de kracht terwijl de gewrichten volledig gestrekt en gebogen worden. Druk aan de achterkant van met name de knieschijf kan ervoor zorgen dat je pijn aan de voorkant van de knie krijgt. Een goede tip: staat je zadel op een goede hoogte? En hang jij wel eens een tas aan je stuur waardoor je knie niet goed vooruit kan steken?

Er zijn hele goede oefeningen voor het oplossen van kniepijn tijdens het fietsen. Stuur ons gerust een mailtje, dan sturen we je er een op. Kost je niks 😀

Wat doe ik er tegen?

In de meeste gevallen kiezen we uit twee dingen. Stoppen met je zwaarste lichamelijke activiteiten óf we gaan juist oefenen om de knie sterker, mobieler en minder pijnlijk te maken. Dit hangt af van de situatie. Niet iedereen werkt in de bouw of speelt zaterdag een belangrijke wedstrijd. Net zoals niet iedereen werkt achter zijn bureau of als fulltime huisvader/moeder.

We kunnen vooraf dus niet goed aangeven wat je het best kan doen. Wat wel helpt is om te bedenken welke activiteiten voor de meeste klachten zorgen. Wat gebeurd er als je dit een tijdje wat minder intensief doet? Heeft dit invloed op je klachten?

Ben jij 30 minuten per dag actief?

Welke klachten je ook hebt, het is belangrijk om iedere dag minstens 30 minuten actief te zijn. Dan hebben we het niet over hardlopen of sporten. Nee, wandel een stukje of maak eens stevig je huis schoon. Doe dit tenminste 30 minuten achter elkaar. Opsplitsen is dus prima, maar dan telt het niet. Waarom 30 minuten? Onderzoek wijst uit dat als we iedere dag 30 minuten actief zijn, we ons lichaam helpen gezonder te zijn!

 

Zet ‘m op! 💙

 

Heb jij pijn aan de voorkant van de knie en wil je contact met onze collega’s? We geven snel een antwoord op je vraag. Dat kan gewoon via onze mail info@fysiovogelzang.nl. Wil je liever bellen? Dat kan natuurlijk ook.

Ook jouw fysio in Groningen?

Benieuwd wat je voor jou kunnen betekenen? We helpen je graag in een van onze vestigingen in de stad Groningen!