Fysiotherapie bij

Nekpijn.

De nek zelfst. Uitspraak: [nɛk] Verbuigingen: nek|ken (meerv.) …
 achterkant van het deel van je lichaam waarmee je hoofd aan je lichaam vastzit.

Nekpijn fysiotherapie.

Nekpijn kan het dagelijks leven flink beïnvloeden. Spieren rondom de nek en schouder kunnen stram aanvoelen. In sommige gevallen is er naast nekpijn ook sprake van hoofdpijn. Nekpijn is meestal niet ernstig en goed te behandelen. Voor nekpijn zijn verschillende onderzoeks- en behandelmogelijkheden. We helpen je graag.

Fysiotherapie bij nekpijn

Nekpijn

De meeste nekklachten komen niet door een ernstige aandoening. Zelfs niet wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een ongeluk. Heb je nekpijn? Dan raden we je aan in beweging te blijven ook al is dit misschien spannend om te doen. Nekpijn vermindert meestal vanzelf, het verschilt per persoon en per geval, maar meestal worden de klachten binnen een week beter.

Wandel een stukje!

Soms is het lastig om de nekspieren te ontspannen. Het zware gevoel dat kan ontstaan is dan maar lastig te controleren. Verschillende wetenschappelijke studies hebben bewezen dat een wandeling van 20 minuten zeer effectief kan zijn bij het verhelpen van de nekpijn. In veel gevallen zelfs effectiever dan het gebruik van een pijnstiller!

Een foto of scan maken?

Als er geen sprake is van een ongeval is het meestal niet nodig om beeldvormend onderzoek te laten doen. Omdat er in de meeste gevallen niets ‘ernstigs’ aan de hand is heeft een foto of scan van de nek weinig zin. Ook als er bijvoorbeeld sprake zou zijn van “slijtage” dan hoeft de pijn hier niet direct vandaan te komen. De fysiotherapeut kan adviezen geven over hoe om te gaan met nekpijn. Je kunt hierbij denken aan oefeningen voor je spieren en wervelkolom.

Wat doet de fysiotherapeut

De fysiotherapeut is opgeleid om jouw klachten goed in kaart te brengen. We stellen je een aantal vragen en verrichten vervolgens een lichamelijk onderzoek. We kijken naar de beweeglijkheid van je wervelkolom, voelen of spieren gevoelige plekken hebben en beoordelen de kracht van je nekspieren. We gaan met jou na wat jij nodig hebt om van de klachten af te komen. Zo kan een behandeling bestaan uit manuele technieken waarbij we de wervels beter laten bewegen ten opzichte van elkaar. We behandelen spieren zodat deze minder gevoelig zijn. Tot slot, en dat vinden wij het belangrijkste: we geven je tips en adviezen mee hoe jij het best met je nekpijn kunt omgaan. Zo krijg je grip op je klachten en weet je wat je kunt doen om goed met je nekklachten om te gaan.

nekpijn fysiotherapie

Hoe we je kunnen helpen

Jouw behandeling wordt vergoed.

FysioVogelzang heeft met alle zorgverzekeraars een overeenkomst. Dat betekent dat jouw behandeling bij ons wordt vergoed door jouw zorgverzekeraar als je een aanvullende verzekering hebt afgesloten. Je kunt dit nalezen in je polisvoorwaarden. Op onze praktijk kunnen wij dit ook voor je nakijken.