Fysio Vogelzang_04

De Schouder

Schouderklachten fysiotherapie Groningen – FysioVogelzang

De schouder is een ontzettend beweeglijk gewricht. Dat is maar goed ook als we bedenken hoeveel we eigenlijk met onze armen, en dus ook schouder doen. Een nadeel van die beweeglijkheid is dat de schouder kwetsbaar is voor schouderblessures en andere schouderklachten.

Het schoudergewricht is een kogelgewricht. Anders dan bij de heup is dat de kop van de schouder groter is dan de kom waarmee het een gewricht vormt. Denkt u hierbij aan een voetbal die op een koffieschoteltje ligt. De kogel wordt op zijn plek gehouden door verschillende structuren en elk van deze structuren kunnen zorgen voor uw schouderklacht:

• Gewrichtsbanden
  • Stabiliserende spieren
  • Spieren die verantwoordelijk zijn voor krachtige bewegingen
  • Bot: Sleutelbeen – Bovenarm – Schouderblad
  • Kraakbeen
  • Kapsel (frozen shoulder)

Verder heeft de schouder een aantal slijmbeursen welke kunnen ontsteken.

Op het moment dat een van deze structuren beschadigd of overbelast raakt kunnen schouderklachten ontstaan. De pijn die u kunt voelen is pijn in, voor of achter het schoudergewricht. Ook komt het veel voor dat de pijn richting het hoofd straalt. Pijn aan de bovenarm of in de vingers kan zijn oorsprong hebben in de schouder.

De fysiotherapeut beoordeeld niet alleen het kogelgewricht zelf. Het schouderblad speelt bijvoorbeeld ook een ontzettend belangrijke rol. Als deze niet goed beweegt kan dat ervoor zorgen dat u uw armen bijvoorbeeld niet omhoog kan heffen.

Als u een krachtige beweging hebt gemaakt waarbij de schouder uit zijn verband is getrokken kan het zijn dat er schade aan banden of pezen is. Door middel van oefeningen wordt de schouder snel weer stabiel en pijnvrij.

Een operatie is al vervelend genoeg. Na een operatie helpen wij u om vertrouwen terug te krijgen in uw schouder door oefeningen met u te doen die gericht zijn op het sterker maken van spieren. Hiermee krijgt u snel uw kracht en stabiliteit in het schoudergewricht terug.

De beweeglijkheid en de vele verschillende structuren in de schouder maken het een complex gewricht. Fysiotherapie voor schouderklachten is daarom aan te raden. De fysiotherapeut is een deskundige op het gebied van bewegen en de mogelijke problemen. Als de fysiotherapeut aanvullend onderzoek nodig vindt zal hij dat aan u kenbaar maken en u in overleg met uw huisarts verwijzen voor een röntgenfoto of MRI opname.

Blijf niet te lang met schouderklachten rondlopen. De gekwalificeerde fysiotherapeuten van FysioVogelzang helpen u graag verder.

Maak Afspraak

Schouderklachten

Vraag en Afspraak

Vult u onderstaand formulier in voor uw vraag of aanmelding. FysioVogelzang probeert binnen één werkdag op uw bericht te reageren.

Verstuur