Nekpijn

Nekpijn is wat betreft klachten bij bewegen wereldwijd de op drie na meest voorkomende klacht. De meeste mensen, ongeveer 70%, ervaren tijdens hun leven een vorm van nekpijn, hoewel deze meestal niet of nauwelijks invloed heeft op activiteiten in het dagelijks leven. Het natuurlijk beloop bij nekpijn is dat de pijn binnen zes weken met 45% afneemt. Bij een ‘afwijkend beloop’ nemen het niveau van de pijn en de mate van beperkingen in activiteiten en/of participatie niet af binnen die eerste zes weken, maar blijven deze onveranderd of nemen ze zelfs toe.

U kunt direct bij Fysio Vogelzang terecht!

Nekklachten zijn onder te verdelen in verschillende gradaties:

Graad I: Nekpijn zonder tekenen of symptomen die kunnen wijzen op weefselschade en die niet of nauwelijks invloed heeft op activiteiten in het dagelijks leven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een stijve nek of stramme spieren die vanaf de schouder naar het hoofd lopen.

Graad II: Nekpijn zonder tekenen of symptomen die kunnen wijzen op weefselschade, maar die wel een forse invloed heeft op activiteiten in het dagelijks leven.

Graad III: Nekpijn zonder tekenen of symptomen die kunnen wijzen op weefselschade, waarbij wel neurologische symptomen aanwezig zijn bijvoorbeeld als gevolg van een cervicale hernia of stenose.

Voor bovenstaande klachten kunt u direct een afspraak maken bij een van onze fysiotherapeuten. Heeft u twijfels over uw klachten, dan kunt u ons ook altijd bellen voor vrijblijvend advies. U kunt natuurlijk ook altijd eerst contact opnemen met uw huisarts.

Behandeling

Nekklachten nemen naar verloop van tijd vaak vanzelf af. Toch kan fysiotherapie van grote meerwaarde zijn voor het verhelpen van uw klachten. Afhankelijk van de ernst van de nekklacht streven wij ernaar om u in ongeveer 3 behandelingen pijnvrij geholpen te hebben. Dit geldt voor klachten die wij kunnen onderverdelen in graad I. Bij graad II en III zijn vaak meer behandelingen nodig, die kunnen bestaan uit verschillende onderdelen:

→ Mobilisaties van de cervicale wervelkolom

→ Het aanleren van een goede houding, thuis maar ook op uw eventuele werkplek

→ Het aanleggen van medical tape

→ In sommige gevallen kan een massage van de nek- en schouderspieren een aanvulling zijn op de reguliere behandeling

Tot slot is het bij nekklachten aan te raden om een actieve levenstijl te hanteren. Dit bevordert het herstel en het risico op een terugval van klachten.