Dry needling.

Een dun naaldje wat veel mensen van klachten afhelpt. Dry needling kan snel verlichting geven bij verschillende klachten.

Behandeling met dry needling.

Zeurende klachten rond je heup die je been in lijken te stralen? Stijve nekspieren en soms hoofdpijn? Mogelijk heb je te maken met myofasciale pijn. Dat mooie woord gebruiken wij voor pijnklachten die afkomstig zijn uit spieren. De spier die pijnklachten geeft kan stijf en pijnlijk zijn. Het pijnlijke gebied in de spier noemen we triggerpoints of spierknopen.

Hoe ontstaat zo’n spierknoop?

Waar we een aantal jaren geleden zeiden dat er afvalstoffen opgehoopt werden in je spieren, zijn we vandaag de dag iets minder zeker van deze uitleg. Wat er precies in de spier gebeurt, is nog altijd niet helemaal duidelijk. Maar vandaag de dag leggen we het zo uit;

Vaak is lang in dezelfde houding zitten, of veel dezelfde bewegingen maken een goed recept om triggerpoints te ontwikkelen. De spier wordt in zo’n geval te weinig “uitgedaagd”. Je lichaam zal je op den duur vertellen dat je toch die lichaamsregio toch echt anders moet gaan gebruiken. Negeer je dit signaal dan dringt je lichaam nog wat verder aan en geeft je het herkenbare pijnlijke gevoel.

Wat voel ik bij triggerpoints?

Triggerpoints geven vaak een zeurend, diepe, doffe pijn. De pijn kan heel lokaal op een locatie zitten maar meestal stralen de klachten ook uit. Zo kunnen klachten in de bil uitstralen richting je (onder)been. Klachten in je nek- en schouderregio kunnen klachten geven in de arm, borst, hoofd en hand/vingers.

Dry needling behandeling

Voordat we besluiten om dry needling toe te passen bespreken we grondig jouw klachten door. Belangrijk hierin is de context van jouw verhaal. Soms is het niet nodig om een pijnlijke spier te behandelen, maar kunnen we er bijvoorbeeld voor kiezen om de spier te activeren met spierversterkende oefeningen.Ā

We onderzoeken het pijnlijke gebied en beoordelen de beweeglijkheid van de gewrichten in de buurt en sluiten uit of er geen andere oorzaak van jouw klachten is.

Wat gebeurt er bij dry needling?

De dunne, droge naald is erg dun. Vaak niet dikker dan 0,3mm. De lengte is afhankelijk van de locatie van de spier en lichaamstype. het inbrengen van de naald voel je meestal niet. Als de naald de spier heeft bereikt kan je een doffe, zeurende pijn ervaren soms met uitstraling. Dit is meestal dezelfde pijn als je klachten. De fysiotherapeut beweegt de naald rustig op en neer en stimuleert hierbij de spier. De spier kan hierdoor kort aanspannen, een gevoel alsof je kramp krijgt. De spier ontspant uiteindelijk en de naald wordt verwijderd.

Misschien heb jij ook een van deze veelgestelde vragen over dry needling.

Dry needling valt onder een reguliere behandeling fysiotherapie. Afhankelijk van je verzekering vergoed je zorgverzekeraar de behandeling. Als je niet bent verzekerd betaal je ons praktijktarief.

Direct na de behandeling kan de spier gevoelig en stijf zijn. Alsof je een zware training hebt gehad. Dit gevoel zal in de loop van de dag en anders de volgende ochtend verdwenen zijn.Ā

Dry needling is een veilige behandelmethode.

Nee. Alleen fysiotherapeuten die hiervoor een erkende opleiding hebben afgerond mogen de behandeling uitvoeren. Bij FysioVogelzang kan je terecht bijĀ Gijsbert.

Nee. Je kunt zonder verwijzing bij ons terecht. Waar nodig overleggen wij met je (huis)arts.Ā

De spier kan pijnlijk zijn na de behandeling. Afhankelijk van de behandellocatie is het soms goed om het sporten een dag over te slaan. Je fysiotherapeut zal dit met je doornemen of dit ook in jouw situatie het advies is.

Dry Needling.

Dry needling helpt spieren te ontspannen en je daardoor vrijer te laten bewegen. Laat je voorlichten door je fysiotherapeut wat de mogelijkheden zijn bij jouw klachten. Meer informatie? Neem gerust contact met ons op of maak een afspraak voor jouw dry needling behandeling.