Fysio Vogelzang_13

Dry needling Groningen

Dry needling is een steeds meer bekend wordende behandelmethode om spierknopen, zogenaamde triggerpoints te behandelen. Door middel van het inbrengen van een steriele droge naald wordt het triggerpoint kort gestimuleerd waardoor deze inactief zal worden. Het is wetenschappelijk bewezen dat dry needling effectief is om spieren snel te laten ontspannen. Dry needling moet niet worden verward met acupunctuur. Dry needling is gebasseerd op westerse anatomische en neurofysiologische principes.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint wordt in de volksmond ook wel een spierknoop genoemd. Bij het aanspannen van een spier komen afvalstoffen vrij. Als een spier vaker moet aanspannen dan kan ontspannen kunnen deze afvalstoffen niet goed worden afgevoerd. Deze afvalstoffen zullen zich dan ophopen in een spier. Vergelijkt u het eens met een tuinslang die u een tijdje dichtknijpt. Het water wat door de slang stroomt kan niet volledig doorstromen en zal zich ophopen vlak voor de door u opgezette blokkade. Het lichaam zal dit vertalen als een disfunctie en geeft het signaal ‘pijn’ af.

Is de behandeling pijnlijk?

Het inbrengen van de naald zal u hoogstwaarschijnlijk niet voelen. Als de fysiotherapeut de naald richting het triggerpoint beweegt kan de spier een klein schokje geven. Wij noemen dit een twitch-respons. Deze twitch-respons wordt door veel mensen niet als pijnlijk ervaren maar eerder als een onbekend gevoel. Een diep en dof gevoel is wat wij het meest horen. In sommige gevallen kan het gebeuren dat u de behandeling toch als pijnlijk ervaart. De fysiotherapeut zal tijdens de behandeling continue met u blijven communiceren en kan op ieder gewenst de behandeling staken.

Zijn er risico's?

Dry needling is een veilige behandelmethode. De behandelend fysiotherapeut heeft een aanvullende cursus gedaan alvorens hij dry needling mag toepassen. Direct na de behandeling en tot ongeveer 1,5 dag daarna kan de spier stijf en moe aanvoelen. Enkele bijwerkingen die kunnen onstaan zijn een blauwe plek, tintelingen, zweten, een vermoeid gevoel of misselijkheid. Al deze bijwerkingen zijn niet gevaarlijk. U bent in goede handen bij de fysiotherapeut. Hij weet precies om te gaan met deze situaties.

Wij zullen dry needling niet toepassen bij; wonden, zwangerschap, griep en koorts, het gebruik van anti-stollingsmedicatie, een pacemaker, zwelling of tumor, lokale infecties, HIV of een huid- of metaalallergie

Zijn er andere mogelijkheden dan dry needling?

Ja. Mocht u samen met de fysiotherapeut besluiten om geen gebruik te maken van dry needling dan kan de fysiotherapeut ook andere methoden toepassen die niet-invasief zijn. Zo kunt u denken aan het manueel behandelen van de spier. Ook kan de fysiotherapeut massage gebruiken om de spier te laten ontspannen.

Alleen dry needling?

Voordat de fysiotherapeut u gaat behandelen met dry needling heeft hij de oorzaak van de triggerpoints gevonden. Nadat de triggerpoints zijn behandeld is het van belang om oorzaak te behandelen. Vaak betekend dit dat een spier die verbonden is met de aangedane spier inactief is. Door de spier direct na de behandeling te activeren leren wij uw brein een nieuw patroon aan. Het doel daarvan is dat deze of meerdere spieren beter met elkaar gaan samenwerken en dat het lichaam spierspanning verdeeld over de spieren.

Alleen dry needling is dus nooit de oplossing. Als andere spieren rondom de aangedane spier zich niet aanpassen zult u na verloop van tijd dezelfde klachten ontwikkelen.

Wat zijn de kosten voor dry needling?

Dry needling valt onder een reguliere behandeling fysiotherapie. Er zijn dus geen extra kosten aan verbonden. Afhankelijk van uw aanvullende verzekering zal de fysiotherapeut de behandeling bij uw zorgverzekeraar declaren. Bent u niet verzekerd voor fysiotherapie, dan zal een reguliere behandeling fysiotherapie conform de praktijktarieven 2018 bij u in rekening worden gebracht.

Bij FysioVogelzang voert Gijsbert dry needling uit. Gijsbert heeft de aanvullende opleiding gevolgd bij Frank Timmermans van Uplands Physiotherapy Clinic. Deze opleiding is erkend door het Koninklijk Nederlands Genootschap Fysiotherapie.

Vraag en Afspraak

Vult u onderstaand formulier in voor uw vraag of aanmelding. FysioVogelzang probeert binnen één werkdag op uw bericht te reageren.

Verstuur