Fysio Vogelzang_05

De nek

Nekpijn FysioVogelzang Groningen

U herkent het misschien wel, dat stijve gevoel in uw nek wanneer u ’s ochtends opstaat. U heeft niet het vermogen om volledig over uw schouder te kijken. Nekklachten komen wereldwijd erg veel voor. Maar liefst 70% van de wereldbevolking heeft wel eens een stijve nek. Het onvermogen om ’s ochtends vrijuit het hoofd te kunnen bewegen is voor veel mensen dan ook erg herkenbaar. Stijve nek- en schouderspieren zijn de meest bekende symptomen van deze klacht. Ook komt het vaak voor dat een stijve nek gepaard gaat met hoofdpijn

Oorzaak van nekpijn

Nekklachten en de bijbehorende hoofdpijn worden vaak veroorzaakt door myofasciale triggerpoints in de spieren. Nekpijn kan heel geleidelijk opkomen, maar kan zich ook heel acuut voordoen. Veelal speelt een combinatie van onderstaande oorzaken een rol in het ontwikkelen van nekpijn, hoofdpijn, schouderklachten en een stijve bovenrug.

Oorzaken:

• Langdurig in dezelfde houding zitten of staan, bijvoorbeeld kantoorwerk of veel auto rijden
  • Langdurige zware fysieke belasting zoals zwaar tillen
  • Slijtage, ofwel artrose rond de nekwervels
  • Nekhernia of stenose
  • Spanningsklachten, (tentamen)stress, werkdruk en/of vermoeidheid
  • Plotselinge heftige beweging van de nek (whiplash)
  • Een acute aanspanning van de nekspieren, bijvoorbeeld kramp

Wat is de prognose?

Nekklachten verdwijnen bij de meeste mensen vanzelf. De klachten duren dan hooguit 6 weken. Bij een ‘afwijkend’ beloop nemen de klachten niet af maar blijven deze onveranderd of nemen ze zelfs toe. In dat geval kan fysiotherapie de uitkomst bieden. Met behulp van fysiotherapie kunnen vrijwel alle nekklachten worden behandeld. FysioVogelzang zet erg in op de uitleg van uw klachten. De ervaring leert dat als men weet wat de oorzaak is van de klachten, mensen bewuster omgaan met de nek en daardoor positieve invloed kunnen uitoefenen op het herstel.

Wilt u sneller van uw nekklachten af en wilt u daarbij geholpen worden door een van onze fysiotherapeuten? Neemt u dan contact op met onze praktijk. De fysiotherapeuten van FysioVogelzang zijn opgeleid om verschillende klachten en symptomen te herkennen. Daarom bent u snel voorzien van advies en een eventueel behandelvoorstel. Een van de voordelen van FysioVogelzang Groningen is dat u direct een fysiotherapeut aan de telefoon hebt. Deze kan, mocht u dat wensen, direct antwoord geven op misschien wel een dringende vraag.

Maak Afspraak

Nekklachten

Vraag en Afspraak

Vult u onderstaand formulier in voor uw vraag of aanmelding. FysioVogelzang probeert binnen één werkdag op uw bericht te reageren.

Verstuur